Langkah berhenti Rokok Secara Sihat

December 08, 2016



Assalam dan salam sejahtera korang

Kepada perokok perokok tegar mahupun secara amatur malahan yang baru mengenali apa itu rokok harus sedar yang benda dipanggil rokok itu tidak sihat langsung malahan boleh mengakibatkan insan-insan disekeliling anda akan turut terdedah kepada risiko penyakit merbahaya.


bukan rokok je merbahaya, VAPE pun bahaya juga tau!


Duit yang korang dapat jimatkan andai berhenti dari jadi perokok


Ok, jika korang ingin berhenti merokok secara sihat dan teratur aku nak bagi tips sikit ni. Antara langkah permulaan yang korang boleh ambil :

1. Niat

Walau apapun yang korang hendak lakukan haruslah mempunyai niat, dalam erti kata yang mudah paham ialah tidak akan terjadi sesuatu tanpa niat. Alaa macam korang hisap rokok la, memula niat nak cuba last-last terus lekat hisap rokok sampai tua hehee

2. Kenapa?

Ya kenapa harus aku berhenti merokok...? Korang senarai pendekkan kenapa harus berhenti merokok. Tulis la apa yang menyebabkan kenapa korang mengambil langkah untuk berhenti merokok

3. Otak

Yerr la..dah korang niat lepas itu korang senarai pendekkan kenapa harus berhenti merokok. Nah otak pun mainkan peranan dalam proses awal berhenti merokok. Mau tidaknya, jika sebelum ini otak dok fikir rokok cuba buangkan perkataan ROKOK dari dalam kamus hidup.

4. Tanamkan

Ini bagiku harus ada untuk membolehkan semangat korang tidak luntur untuk berhenti merokok. Memang pada awalnya korang akan merasa serba tidak kena. Pasal itulah korang harus TANAMKAN perasaan benci akan rokok dan benci asap rokok

5. Dapatkan rawatan

Setelah korang pasang niat, senarai pendekkan kenapa korang nak berhenti merokok dan korang dah pun tanamkan perasaan benci kepada rokok, aku nasihatkan korang dapatkan rawatan susulan di KLINIK KESIHATAN KERAJAAN yang menawarkan khidmat bagi sesiapa sahaja yang inginkan kehidupan yang lebih sihat. 

contoh ubat berhenti merokok

contoh ubat berhenti merokok


Korang akan dibekalkan ubat-ubatan mengikut keterangan yang korang berikan kepada doktor yang bertanggungjawab. Dah makan ubat tak bermaksud korang tak perlu jumpa doktor. Korang akan dipantau setiap beberapa minggu bagi memastikan korang konsisten makan ubat dan cuba untuk mengurangkan merokok.



Bagi aku nak berhenti merokok terus itu akan mendatangkan kesan sampingan yang mungkin tidak nampak sekarang dan mungkin pada masa akan datang, itulah yang harus di elakkan.

Walau sesiapa pun anda, ingatlah berhenti merokok ini bukan sahaja kesannya baik untuk korang..malah dari segi duit ringgit pun akan korang dapat berjimat dan yang paling penting bagi yang sudah berkeluarga malahan dah ada anak itu lagilah harus.


rokok membunuh!


Bulatkan niat..
Perbetulkan tekad.
Mudah-mudahan akan menjadi manusia yang normal


You Might Also Like

0 comments

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook