BAHAYA MENANTI JIKA MOUNTING ENGINE KERETA ROSAK!!!

January 05, 2017

Assalamualaikum.....


Wah...memang tajuk bahasa inggeris kot..hahahaaa... yer la dah masuk tahun 2017 maa...namun tulisan aku tetap dalam bahasa melayu juga.
Korang mesti pernah dengar, pernah alami apa yang di panggil dengan perkataan Mounting Kereta.
Ya...sesuatu kompenen yang agak penting jugaklah buat insan yang kabur didalam peralatan kenderaan pada aku ni. 
Namun jika mounting ini bermasalah, akan ada jangkitan 'virus' dari kerosakan mounting itu sendiri.
Setahu aku la, mounting ni tugasnya untuk memegang bahangian yang penting didalam kenderaan.
Mounting kereta untuk Iswara dan seangkatannya terdapat pada 4 bahagian yang penting.




Mounting Engine


Mounting  Gearbox


Mounting Timing Belt.


Mounting Body Kereta.
(Semuanya dah ditukar yang baru.)



Beginilah rupanya Mounting yang telah pun rosak 150%.


Rupa Mounting yang memegang badan kereta.


Ini yang di timming belt kereta.



Tengok pun takut..keadaan mounting di gearbox kereta
Koyak dah getah beb.



Sampai patah ang kejakan mounting enjin cuping ooo...
Besi dia pun hilang. 12 tahun.

Bahaya andai penukaran mounting kereta korang tidak di tukarkan dengan kadar yang segera.

  1. Boleh menyebabkan enjin kereta korang jatuh secara tiba-tiba.
  2. Kos baikpulih akan melambung beb.
  3. Yang penting akan ada nyawa yang akan melayang andai tanpa korang sedari mounting kereta korang dah pun rosak.

Nah ambik ang, kos campur upah camput cukai semua sekali yummy beb.

Dari pengamatan dan pengalaman aku memandu dari Utara sehingga ke Selatan Tanah Air Malaysia, bab enjin sebuah kenderaan amatlah harus dititik beratkan penjagaan oleh semua pengguna kenderaan.

Ok..alkisah nak dijadikan sebuah penceritaan aku kali ini, Mounting  kereta aku yang dah berusia hampir kepada 12 tahun, mulai membuat perangai yang agak keras sedikit aku rasa.

Manakan tidak dah 12 tahun kot beb, kalau kita pun tidak ditukarkan baju agaknya dah koyak rabak jawabnya.

Untuk mengenal pasti samada mounting engine korang rosak atau tidak,  aku kongsikan pengalaman aku ketika memandu dalam mana mounting engine keretaku telah rosak tanpa aku sedari.


  • Ketika korang membuka penghawa dingin  kereta korang, enjin kereta akan turun naik timing dia, so korang kenalah periksa mounting engine cepat-cepat supaya tidak merebak 'virus' kerosakan kereta korang.
  • Bila mengambil selekoh akan terasa  goyang yang amat sangat, pergilah kedai tayar pun pasti akan disuruhnya tukar bermacam-macam alat ganti, namun kedai tayar itu sendiri tidak akan mengesyorkan penukaran mounting engine korang, so korang paham-paham sendiri tau.
  • Kalau kereta jenis manual lagi senang nak tahu, yee la korang cuba letakkan sedikit kaki kiri korang di pedal clutch korang dan pasti akan terasa bergegar dia lain macam wooo semasa kereta sedang bergerak...itu aku rasa mounting untuk gearbox kereta korang dah terkena jangkitan 'virus' mounting bermasalah.
  • Bila jalan lurus tengah sedap menekan minyak kereta korang, masa itu cuba korang tengok keadaan stereng kereta korang, kalau gegar lain macam memang sahih adalah lebih baik korang periksa mounting dekat timming belt korang.
Namun tips diatas adalah dari pengalaman aku sendiri merasai kerosakan mounting tanpa aku sedari..hehehee


Maka dengan syioknya kereta aku di pandu tanpa gegaran pada bahagian enjin lagi..

You Might Also Like

1 comments

  1. tapi mcm u ckp,byarn nyer pun blh wt duit mlambong.urmmm xbaiki pn xpe kot

    ReplyDelete

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook