PENJAGAAN TAYAR YANG SERING KITA ABAIKAN

December 19, 2016

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Tayar ooooo tayar..memanglah amat penting, aku rasa dalam aspek sesebuah jentera pengangkutan amnya dan kereta khusunya. Bagi aku bab penjagaan tayar kereta ini amatlah mustahak, 

Kalau sudah tayar bermasalah habis kereta juga akan turut bermasalah..yer la...udah tayar rosak macam mana kereta mau gerak heheheee...

Al kisah petang sebelum cuti minggu lepas tayar kereta kebalku bermasalah setelah hampir 5 tahun menggunakan khidmat tayar tersebut...sampai pomen tayar itu menunjukkan reaksi muka agak terkejut..." waahhh....manyak lamaaaa..." dalam dialek cina bercakap melayu.


Beginilah tayarku setelah hampir 5 tahun


So taukeh kedai tayar itu memberikan beberapa cadangan jenis tayar serta harga.

  •      Jenis Michellin  185/60 R14  RM 185/pc.

  •      Jenis Hankook 185/60 R14 Rm 120/ pcs .

  •      Jenis Used Tayar Keadaan Bunga Dalam 70% Rm 65.

Aku bila melihatkan keadaan tayar Second tu...telan guli beb....lantas my wife aku telefon dan keputusan pun berat kepada Jenis Hankook tersebut memandangkan agak murah dari kedai tayar yang lain. Jadi maka dengan rasminya aku pun memilih tayar dari jenis tersebut memandangkan tayar kereta aku yang lagi dua pasang itu masih agak baru ditukar gantinya.

Apa yang aku agak memeranjatkan aku bila si pomen itu memberikan aku beberapa tips penjagaan tayar bagi mengelakkan tayar cepat haus atau mengalami kerosakkan secara tanpa kita sedari. Dan mungkin juga korang pun tahu juga dan ambil mudah dalam bab penjagaan tayar kereta korang.

Antara yang menarik perhatian aku ialah:

  1. Abang you mesti buatkan allignment atau balancing ini tayar sekurang-kurangnya setahun sekali dan paling bagus setiap enam bulan sekali.




Ini dok buatkan alligment tayar menggunakan perkomputeran.
                                                 


  2. Abang you tau ka kenapa tayar cepat rosak atau haus...sebab malas mau bikin allignment atau balancing tayar.



Tempat balancing tayar .

 3. Paling penting setiap 3 hari u mesti periksa keadaan tayar tau abang...

 4. Absorber pun you mau check juga tau abang, you mesti tengok dia punya spring atau batang absorber itu ada minyak keluar atau sudah rosak dengan cara menekan kereta di setiap penjuru.

 5. Jangan selalu gunakan chemical pencuci tayar abang, sebab nanti tayar abang akan cepat rosak dia punya getah tau abang.


Demikian tips yang agak rare jugak bagi aku, iyalah seingat aku sudah hampir setahun lebih aku tidak membuat perkara yang pomen itu bagitau.



Peralatan yang digunakan untuk menukar tayar.

Dalam pomen itu dok perbetulkan apa yang patutnya sempat lagi beliau memberikan ilmu panduan penjagaan tayar.

So bagi aku bab dalam penjagaan tayar ini amat penting kerna paling terkesan andai tayar tidak jaga dengan betul ialah bila masa selekoh yang agak tajam dan laju ketika mengambil selekoh tersebut mungkin akan terjadi perkara yang korang pun tidak mahu berlaku betul dak....

Maka tayar kereta andai dijaga dengan elok dan betul akan memberikan langkah keselamatan semasa anda sekeluarga mahupun sendirian akan lebih selamat.


You Might Also Like

0 comments

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook