PANAS SANGAT.

January 10, 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Memang panas sungguh cuaca semenjak dua menjak ini, terutama sekali waktu sebelum zuhur hingga masuk waktu asar tau.

Bertambahlah panas pulak hati bila buka ja aircond kereta kebalku itu, nah ambik hang. Mulanya sejuk aku rasai suhunya, namun setelah sejam memandu..huhuuu, cuma angin sahaja laaa..

Pada asalnya aku  tidak mempedulikan sangat bab sejuk ka panas ka, lantaklah aku fikirkan, asalkan ada sedikit rasa sejuk dan kemudian panas pun jadilah.
Aku ni kalau korang nak tahu, bab enjin memang tahu walaupun tidak banyak dan mendalam tapi bukan sampai tahap boleh tahu masalah enjin hanya mendengar bunyi yang dikeluarkan oleh enjin, namun bab aircond ni aku angkat bendera putih, kang kalau dibuat sendiri aku takut keluar salji terus beb.

Sesungguhnya dikau wahai aircond, pada hari ini sangat menguji tahap sejuk serta tahap panas aku, apakan tidaknya memanjang panas saja dia keluarkan angin. Sekarang aku pun panas tambah pulak cuaca pun panas sekarang.

Jadi untuk tidak memeningkan kepala akibat panas terlampau ini, maka aku pun mengambil keputusan agar aircond keretaku itu dibuatkan penyelenggaraan oleh yang pakar.

Dengan tidak teragak-agak aku langsung ke bengkel yang memang membaiki, dan bermacam-macam lagi kerja berkaitan dengan aircond ni, semacam di panggil Pakar Penghawa Dingin Kenderaan.

Kedai ini terletak di dalam Petaling Jaya berhampiran bangunan 7Eleven sebaris dengan Affin bank Petaling jaya. 

Tapi jangan korang terkejut kerana, kedai ini terletak dibelakang, jadi korang kena masuk ke lorong belakang bangunan tersebut.
Aku nak terangkan pun aku bukannya yang selayak didalam bidang service aircond korang tau. 

Nah gambar sahaja dapat aku terangkan untuk bacaan korang.


Ini yang di dalam kereta dibawah dashboard korang


Pemeriksaan untuk memastikan kerosakan atau hanya servicing biasa.


Proses pun bermula.


Woowww...13tahun okey....hehehee..tokey kedai pun pelik.


Macam inilah rupanya benda yang dibawah dashboard.


Tabung pun kena tukarlah..sudah sumbat bos..hehehee



Hasil dalam negeri, kotor sangat beb.



Halamak...patutlah tabung gas pun tersumbat...
sudah terlampau teruk.



Khidmat 'dobi mendobi'.


Cantik ke saya ni...inilah rupa setelah selesai 'mendobi'.


Pasang balik elok-elok tau.


Proses mencantumkan kembali setelah selesai.


Dah buka pasang balik yee....


Tabung gas pun dah ditukar ganti.


Siap pasang apalagi...masuk gas la..


Sila korang pastikan jenis gas yang
 akan diisikan kedalam aircond kereta
korang tau.


Abaikan tangan ghaib itu, korang nampak tak yang putih di atas 
itu menunjukkan tabung gas dan gas anda cukup serta berkeadaan baik.



Dah berjangkit. Apa pun syukur kepada Allah, 
mujur tak jadi ditengah jalan



Belting Compresser aircond nak juga yang baru huhuu



Kau kuganti juga setelah hampir 6tahun berkhidmat
Terima kasih.





Rasmilah keretaku bernafas baharu, yerr la gas dah masuk yang baru, jantung kedua pun dah di selenggara.

Mudah-mudahan agar berkekalan baiknya aircond kereta aku tu yee....
InsyaAllah.

You Might Also Like

1 comments

  1. nangis tengok keadaan dia bila dibawa keluar. Alhamdulillah ... selamat dah semua

    ReplyDelete

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook