RAGAM SI ANAK JIKA IBUBAPA ATAU VAN SEKOLAH LAMBAT

February 06, 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Korang yang sudah bergelar ibubapa dan mempunyai anak-anak yang sudah bersekolah pasti melalui pengalaman mengambil anak-anak dari sekolah.

Dan pastinya korang mesti berpandangan dan berpendapat bahawa ambil sendiri lagi selamat dan menjimatkan.

Ada segelintir ibubapa menggunakan perkhidmatan van sekolah, ini kerana mungkin faktor kerja yang menyukarkan mereka untuk mengambil anak-anak mereka.

Aku rasa lebih selamat dan seronok untuk memastikan anak-anak kita berada di depan mata sendiri jika mengambil mereka tepat pada waktunya habis sekolah.

Namun, kekadang kita mesti pernah lewat antara 5minit atau 10 minit, dan yang menaiki van sekolah sudah pastinya melebihi dari 20 minit lambatnya untuk diambil.

Bagi anak-anak yang balik lewat ini, mereka akan melakukan pelbagai aktiviti dan yang paling seronok dilakukan adalah pergi ke kantin atau bookshop sekolah.


Makan aiskrim la dulu heheee.


Ada yang berlari berkejar-kejaran antara geng-geng mereka.

Andai korang terlewat sudah pasti kelebihan untuk anak-anak korang, termasuklah anak-anak aku sendiri.

Maka peluang inilah yang akan digunakan, sebaik mungkin untuk membuat perkara tanpa dilarang.


Ok...jom makan kek dulu tau..

Ada yang membalas dendam untuk membeli aiskrim, membeli minuman di kantin sambil duduk menunggu ketibaan ibubapa sendiri.


Tunggu elok-elok..

Agak terkejut juga untuk ibubapa, setibanya di sekolah untuk mengambil anaknya, melihat perubahan yang besar baik dari segi rupa dan paling teruk perubahan adalah baju yang dipakai.

Bukan setakat baju, ada yang seronok bilamana mereka bermain pijak-pijak kasut, "kau pijak kasut aku, pastu aku pulak kejar korang nak pijak balik kasut".


Dah penat..apalagi..aiskrim time jugak la...

Bab baju, bab kasut itu memang wajiblah jika bertukar warna, kalau korang lewat mengambil heheee.

Tapi bagi aku, biarkan mereka bermain selagi masih berada di dalam kawasan sekolah dan ini semestilah tugas yang mencabar bagi pengawal keselamatan yang bertugas.


'Jangan keluar kalau tidak....'

Baju atau kasut jika kotor boleh dihilangkan, asalkan anak-anak selamat berada didalam kawasan sekolah.


Sedap wooo....

Apa-apa pun janji anak bergembira..
Jangan pulak terlupa kita pun sama jugak dulu, kekadang aku rasa lagi teruk dari anak-anak korang punya baju dan kasut lepas habis sekolah.


You Might Also Like

1 comments

  1. nak bermain, nak bergurau biar dalam kawasan sekolah. Yang penting diaorang tak main tepi jalan atau dibiarkan tanpa pengawasan :)

    ReplyDelete

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook