Penangan..sidia

November 15, 2016

Assalamualaikum... 

Hai bertemu kembali...

Alhamdulillah semoga aku dan pembaca berada dalam limpahan nikmat Yang Maha Esa. Penangan aku dapat dari hasil cubaan aku untuk berhenti dari terus menjadi seorang perokok yang tegar dan berterusan dalam hidup aku sebagai perokok.


Bilik doktor yang bertanggungjawab kepada
yang ingin berhenti merokok


Nah, dari 4 batang sehari aku mampu turunkan kepada 1 batang sahaja. Pada pagi  11 Nov 2016 aku berjumpa dengan doktor yang sama..dan ucapan yang pertama keluar dari mulutnya adalah,"alhamdulillah encik datang untuk minggu ni", waaahhh...kembang terus hidungku yg memang kembang nih😂. 


Alat khas, tidak boleh tipu kalau hisap rokok


Sebelum aku masuk ke bilik doktor, aku disaring terlebih dahulu oleh sister klinik tersebut. Aku ditimbangnya berat, aku meniup sejenis alat yang bertujuan untuk menguji paru paruku. Pergh, meningkat dari minggu pertama aku ke klinik itu. Habis bab uji peparu, aku diuji pulak kandungan nikotin dalam pernafasan aku. Dari bacaan yang agak tinggi minggu lepas pada paras 18, pagi ini aku mampu tersenyum puas sebab bacaan hanya pada paras 4. 

Memang seronok beb, cuma yang terkilan sikit aku tidak sempat untuk tangkap gambar alat itu. Betul beb, lapang dadaku. Pernafasan pun begitu lancar, aku bersyukur ke hadrat Allah. Memang penangan rokok ni punyalah begitu baik asyik belegar dalam otakku ini. Tambahan pulak masa lepas makan...fuhh, asyik dan syahdu leleh dia beb!


Ubat bergantung kepada tahap merokok kita


Tapi kena kuatkan mental. Yang ini lagi bertambah kuat penangan dia...time nak 'membuang hajat' humang aaihh! Namun aku berjaya tempohi segala mcam ujian dan penangan dia iaitu rokok. 

Alhamdulillah... Syukur aku panjatkan Walaupun secara klinikalnya aku dah semakin berjaya. Namun jangan kita lalai dan lupa akan tanggungjawab kita kepada yang menciptakan kita. Ingat apa juga yang hendak dilakukan haruslah dengan semangat yang jitu. 

Rokok Tidak Kemana. 

NIAT AKAN SENTIASA KUAT.


You Might Also Like

0 comments

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook